Nutcracker - Royal Opera House

Dette er en omtale i The Guardian: finner originalen her.
Det under er oversatt og kan være litt rart oversatt.
5/5stjerner5 av 5 stjerner.
Royal Opera House, London
Det er en ulykkelig jul for musene igjen, men ellers er Royal Ballet's Nøtterkraker drømmelig perfeksjon

Da er Nutcracker- sesongen igjen, og på mandagens åpnings natt viste den kongelige balletten at i Peter Wrights produksjon, skapt i 1984, men vesentlig omarbeidet siden den datoen, har de et verk av sjeldne og varige magi. Den kongelige forhold til klassisk kanon har vært ambivalent de siste årene, med The Sleeping Beauty ser spesielt neglisjert, men deres kurering av The Nutcracker har vært unimpeachable, og balletten er i alle forstand en glede. Det er Tchaikovskijs vakre poengsum, fantastiske danser av Wright basert på Lev Ivanovs opprinnelige koreografi, og fortryllelsen av Nürnberg-innstillingen fra 1800-tallet (design er av Julia Trevelyan Oman).

I byhuset der Stahlbaums er underholdende, er alt brennende varme. Voksne ser på når barna river opp sine gaver. Det er festspill, et utstillingsprogram og engler som er laget av pepperkake og marsipan. Det er en drøm om julen forbi. Som magiker Drosselmeyer, en rolle han har spilt for mange årstider nå, har Gary Avis oppnådd nasjonal skattestatus, og Anna Rose O'Sullivan er levende og lystøy som Clara, tenåringen hvis transformerende drømreise balletten beskriver. Hennes Nøtfanger, så sjarmerende som dagen er lang, er den fjærhælte Marcelino Sambé . Korpene virvler og virvler som snøflak, divertissements er dashed av elan - Fumi Kanekoinnskrive nydelige linjer i luften som Rose Fairy - og grand pas de deux blir gjengitt med feilfri storhet av Marianela Nuñez og Vadim Muntagirov.

Anna Rose O'Sullivan (Clara) og Marcelino Sambé, "sjarmerende som dagen er lang", i Royal's The Nutcracker.
Pinterest
 Anna Rose O'Sullivan (Clara) og Marcelino Sambé, "sjarmerende som dagen er lang", i Royal's The Nutcracker. Foto: Alastair Muir
Trevelyan Omans design reproduserer de av Biedermeier-tiden, årene med fred og velstand i sentral-Europa som fulgte de napoleonske krigene og Wien-konferansen i 1815. Det var i denne tidlige viktorianske perioden, da blikket mellom middelklassene vendte seg fra politikken til de ordnede fornøyelsene i familielivet, ble ETA Hoffmanns originale Nøtterknikhistoriesatt. Med tanke på sine borgerlige bekymringer er det fristende å se Biedermeyer-epoken som idyllisk, men venter i vingene av denne bestemte idyllen er de fattiges tall. For hver Clara åpner sine gaver under juletreet, er det en Little Match Girl som fryser til døden på gaten utenfor.

Det er en melankolsk belastning i Tchaikovsky-poengsummen som synes å gjenkjenne dette skyggeaspektet, og i 1992-versjonen av The Nutcracker , satt på et barnehjem, svarer Matthew Bourne med karakteristisk innsikt. De få få privilegier, han viser oss, er alltid avhengig av utnyttelsen av de mange, og denne kunnskapen gjør at vi kan se Royal Ballet produksjonen i et mer ujevnlig lys. I krokene i Stahlbaums hus bor musene, en nær-usynlig befolkning som overlever på utklippene fra familietabellen. Dekkeres av feller, undertrykt av etableringsens tinnsoldater, mister musene nederlag når Clara, impelled i like deler av jentekraft og klassenes assertivitet, thwacks deres konge (Nicol Edmonds) på hodet med pointe-skoen.

Mye som jeg elsker Royal's Nutcracker , er jeg alltid litt trist av dette resultatet. Jeg foretrekker at musene, med deres cutlasses og whiskery swagger, til de repressive, rifle-toting soldatene. Jeg lever i håp om at kanskje en dag vil musene vinne. Hvilke eventyr kan Clara da ha?

Sonja Hennie

I 1937 tar Sonja Henie med seg hele familien - mor, bror, svigerinne og nevøer - og flytter til Hollywood. Hun har allerede vunnet elleve VM- og tre OL-gull i kunstløp, men vil ha mer. Sonja har forstått at det er filmstjernene som er de mest glamorøse, og har hele verdens øyne rettet mot seg.

Med samme selvtillit og pågangsmot som på isen beseirer Sonja filmindustrien. Hennes første film, "One In A Million", blir den mest sette i verden det året. Hun havner på coveret av Time Magazine, og blir en av de best betalte skuespillerinnene i Hollywood. Alltid med familien rundt seg, aldri alene, og med stor appetitt på penger, menn, fester og alkohol. Men etter tretten filmer og to ulykkelige ekteskap begynner både publikum og hennes nærmeste å forlate henne. Og Sonja tåler ikke å være alene.

Kinomagasinet on Sonja og om filmen HER

Mary Poppins vender tilbake

I Disneys nye oppfølger til filmen «Mary Poppins» fra 1964 møter vi Emily Blunt (blant annet kjent fra «The Devil Wears Prada») i rollen som den flygende barnepiken.

En ny generasjon barn

Handlingen i den nye filmen foregår under depresjonen i London på 1930-tallet, 24 år etter hendelsene i den første filmen. Michael Banks jobber for samme finansinstitusjon som sin far og lever fortsatt på 17 Cherry Tree Lane med sine tre barn, Annabel, John og Georgie og deres husholderske Ellen. Jane Banks følger sin mors fotspor og jobber for arbeidernes rettigheter og gir en hjelpende hånd til Michaels familie.

I «Mary Poppins vender tilbake» får vi høre helt ny originalmusikk når Mary Poppins må hjelpe den nye generasjonen av familien Banks med å finne tilbake til gleden og leken i livet. Med hjelp av sine unike og magiske evner gjør hun enhver oppgave til et uforglemmelig, fantastisk eventyr. Lin-Manuel Miranda spiller hennes venn, optimisten Jack, som tenner lyktene og bringer lys og liv ut i Londons gater.

VG om filmen HER

Mortal Engines

Etter at en stor krig la nesten hele verden i ruiner, har de overlevende bosatt seg i store byer på hjul, som beveger seg rundt for å angripe andre byer og plyndre ressursene deres. Basert på den bestselgende romanserien med samme navn. Produsert av Peter Jackson.

Litt mer info om filmen HER

Om selve boken Mortal Engines, Wikipedia (oversett hvis du ønsker den på nork) HER

Aquaman

"Aquaman", med Jason Momoa i tittelrollen, er filmen om historien til Arthur Curry som er halvt menneske, og halvt havmann.

Et actionfylt eventyr i den visuelt fantastisk undervannsverdenen, Atlantis, i de syv hav. Vi blir med på reisen gjennom hans liv - en spennende historie som ikke bare vil tvinge ham til å konfrontere hvem han egentlig er, men også om han er verdig tittelen han ble født til å være ... en konge.

Til infside HER

Nøtteknekkeren - ballett

Årets store juleforestilling!

Clara får en magisk nøtteknekker på julaften. Rundt midnatt sniker hun seg ned i stuen og begir seg ut på et magisk eventyr med nøtteknekkeren. Trollmannen Drosselmeyer forvandler tegnerommet i huset til en kamp mellom mus og lekesoldater. I løpet av kampen redder Clara nøtteknekkerens liv, og bryter en forbannelse som forvandlet ham fra gutt til nøtteknekker. Nøtteknekkeren og lekesoldatene slår musekongen og hans hær. For å feire tar Drosselmeyer Clara og nøtteknekkeren med seg til Kongeriket av søtsaker hvor de får flere nye venner.

Historien er løst basert på E.T.A. Hoffmanns historie, hvor fortellingen starter hjemme hos Stahlbaums som holder en julefest. Peter Wrights tolkning av historien har fascinert barn og voksne verden over siden den først ble fremført av Royal Ballet i 1984. Lev Ivanovs versjon fra 1892 kombinert med Tsjaikovskijs musikk blir presentert i en festlig periode med nydelig design.

Forestillingen består av to akter og en pause.

Troll - Kongens hale

Norsk film. Den unge trollprinsen Trym må forlate trolldalen Ervod for å redde sin far, Kong Grom, som er blitt forvandlet til stein og har mistet halen sin.

For å klare dette får han bare to dager, eller så tar hans onde onkel, Grimmer, over makten i trolldalen. Trym og vennene hans, den tohodede Jutul og trolljenta Freia, legger ut på en farlig men eventyrlig reise i en magisk trolleverden for å hente Kongens hale, redde livet hans og gi trollriket tilbake til sin rettmessige Konge.

Link til filmens egen facebookside HER. På denne siden finner du flere trailere, info og historein bak denne fantastiske norske filmen.

Julenissens datter

Et forrykende juleeventyr om Lucia som synes det er urettferdig at bare guttene får sjansen til å bli julenisse

På Grønland bor 12 år gamle Lucia med foreldrene sine Claudia og Julius (bedre kjent som Julenissen). Lucia går til International Santa Claus School. Hun har aller mest lyst til å bli julenisse, men det kan hun ikke for det er bare guttene som får gå i julenisseklassen. Det synes Lucia er urettferdig, men hennes far Julius mener hun må følge tradisjonene og bli nissekone, akkurat som sin mor.

Når Lucia fortsetter å protestere, gir Julenisseskolen henne en sjanse til å bevise at hun kan bli en like god nisse en som guttene. Hun må oppfylle menneskegutten Alberts største juleønske: At faren hans skal bli frisk for han lider av en mystisk sykdom. Da det går opp for Lucia at Alberts far har blitt smittet av den onde Krampus, forstår hun at hun må løse en nesten umulig oppgave - hun blir nødt til å finne Krampus for at Alberts far skal ha en sjanse.

Nå starter et forrykende juleeventyr som går over berg og dal da Lucia reiser ned til Danmark for å jakte på Krampus.

Trailer HER

Mordene i Kongo

Vi følger guttene gjennom oppdraget som bringer dem inn i Kongo og til den skjebnesvangre bilturen som endte opp med at Kasonga ble drept, arrestasjonen, rettssaken og fengselsoppholdet. Vi hopper frem og tilbake i tid, hele tiden geleidet av den indre monologen til Joshua French. Det hele henger godt sammen og filmen klarer å bygge opp en spenning som fungerer meget bra, til tross for at vi alle vet hvordan utfallet blir. Særlig flukten gjennom jungelen sitter godt og gjør at man setter seg litt ekstra godt ute på kinosetet.

A Star is born 12. oktober

Om du skulle være blant dem som har mistet troen på kjærligheten, skal du ikke se bort fra at «A Star is Born» egenhendig kan gi deg den tilbake. Dette kan komme til å skje selv om det er et og annet i filmen som ellers ikke er helt til å tro på, som i at to musikalske mennesker bare trenger å bruke femten sekunder av en ranglete kveld på å synge et par strofer for hverandre og vips, så har de en hitlåt.

Utilslørt romantikk

Men scener som dette tøyer troverdigheten på en måte som understreker den underlige kraften i «A Star is Born». Dette er nemlig en utilslørt romantisk fortelling, en medrivende og tragisk kjærlighetshistorie, uten ironi og uten undertekst, fortalt på klassisk Hollywood-manér.

De siste årene har filmbyen sendt fra seg kjærlighetshistorier som de knapt tar alvorlig; som begynner med sex og nærmest motvillig beveger seg inn i et emosjonelt landskap.

«A Star is Born» tror ikke bare på kjærligheten, men på en kjærlighet som er bygget på et sterkt kunstnerisk fellesskap. Når den forfylla countryrockstjernen Jackson Maine (Bradley Cooper) snubler inn på en dragbar på jakt etter mer å drikke, og blir betatt av hussangerinnen Ally (Lady Gaga), blir han først og fremst betatt av henne som musikalsk vesen. Som tilskuer kjøper jeg at det de finner i hverandre er unikt, noe som ikke kan erstattes av andre.

Les mer her: Dagbladet

VENOM 7. oktober

Ispedd romvesen

«Venom» forteller om hvordan denne superhelten blir til, ved at den uforutsigbare gonzojournalisten Eddie Brock (Tom Hardy) kommer i kontakt med et grådig stykke utenomjordisk liv, en symbiot som trenger seg inn i kroppen hans.

Plutselig har Eddie krefter og lyster han ikke har hatt før. Dermed kan han også slå tilbake mot magnaten Carlton Drake (Riz Ahmed), en av disse stormannsgale mogulene som er tiltalende åpen om at han ser på seg selv som Vårherre.

SMALLFOOT 7. oktober

Dette er en fantastisk animert film. En Yeti er overbevist om at de snodige skapningene med små føtter egentlig eksisterer.

Migo er en Yeti som aner ingen fred og fare når et fly plutselig styrter inn i fjellet, og han oppdager noe han trodde ikke eksisterte - et menneske. Nå må han overbevise de andre. Nyhetene av denne smallfoot'en vil gir ham berømmelse og en sjanse med drømmenes jente. Dette skaper også uro for det lille beskjedne Yeti samfunnet over hva som ellers kan være der ute i den store verden utenfor deres snødekte landsby.

KOMMER 21.9: Flåklypa Måneyst:

Årets film handler om et race, Osteløpet, som går fra Slidre til Flåklypa, forteller regissør Rasmus Sivertsen.

Det er egentlig en honnør til Birkebeinerne, og det dreier seg altså om en ost som måtte fraktes til kongen. Historien er nyskrevet, men er selvsagt basert på anekdoter og karakterer fra Kjell Aukrusts univers, poengterer Sivertsen.
Dermed blir et en konkurranse mellom våre venner; den godslige og stillferdige oppfinner Reodor Felgen, den geskjeftige og risikosøkende Solan, og den engstelige Ludvig på den ene siden, og Slidres meieribestyrer Olvar Kleppevold, hans assistent Emmanuel Desperado og den nye karakteren, en pratsom og munter bergenser ved navn Olram Slåpen.

HER kan du se den nye traileren

The Predator, premiere VK 16.9.:

Den frie encyklopedi. The Predator er en amerikansk sciencefictionfilm med regi av Shane Black og manuskript av Black og Fred Dekker. Dette er den fjerde i Predator-serien (den sjette dersom en teller de to Alien vs. Predator-filmene), etter Predator (1987), Predator 2 (1990) og Predators (2010). Black hadde en birolle i den opprinnelige filmen, mens John Davis er tilbake som produsent etter de tre første filmene. De sentrale spilles av Boyd Holbrook, Trevante Rhodos, Jakob Tremblay, Keegan-Michael-Key, Olivia Munn, Thomas Jane, Alfie Allen og Sterling K. Brown, og filmen følger en gruppe leiesoldater som må beskytte en liten by fra en invaderende gruppe romvesener.

The Predator hadde premiere på Toronto International Film Festival 7. september 2018, og utkommer på kino i USA 14. september

Her kan du lese mer om filmene: TRYKK HER

Skjelvet:

Når norgeshistoriens definitivt største filmkatastrofe er kommet, er det med en solid dose teknisk kvalitet, effektiv spenning og en helhet som overbeviser. I den helamerikanske genrekategorien ’katastrofefilm’ er det nemlig intet mindre enn imponerende at ”lille/store" Skjelvet oppleves som minst like proft som noe annet innen genren.

"Effektene overgår alt man har sett før i norsk film."

Trykk her og les her litt om hva som skrives: VG, Dagbladet, Filmpolitiet

Karsten og Petra på skattejakt:

Lykkes godt med det trygge, kjente og velprøvde.
Karsten og Petra på skattejakt er en velgjort barnefilm som avrunder den populære serien med sentimental feriehygge. Nyskaping og oppfinnsomhet har kanskje ikke vært det fremste målet med disse filmene, men de har truffet godt med søtladen historiefortelling for de yngste barna.
Den nyeste filmen er like enkel og ufarlig som de foregående, men underholder med god fremdrift og et passende spenningsnivå for barnehagebarn. Det er altså ikke veldig skummelt, men dette universet er morsomt nok til å fenge målgruppa.

Trykk HER og les litt mer om filmen

Book Club:

Hotellgründeren Vivian (Fonda), den føderale dommeren Sharon (Bergen), Diane (Keaton) – hun er visst «bare» en mamma – og Carol, som det er nokså uklart hva driver med har en bokklubb sammen.

Den startet med noe erotisk, men høyverdig (Erica Jongs «Jeg tør ikke fly») for 40 år siden. Nå, i 2018, og med alle de fire midt i en mellomfornøyd periode av livet, er turen kommet til boken «50 Shades Of Grey»

Der er Vivian, den mest seksuelt utagerende i gjengen, som insisterer. Hun er ikke lenger ung, men stadig like singel. Sharon, som ikke har hatt sex på 18 år, protesterer. Carol vil gjerne piffe opp samlivet med sin stødige, men midlertidig impotente mann.

_
_
_